Pinnaltpäästja Madis : kui iga sekund loeb

Politsei- ja Piirivalveameti pinnaltpäästja Madis Laid teab, mida tähendab olla valmis igal hetkel appi tõtata. Tema lugu räägib julgusest, vastupidavusest ja missioonist, mis ei lase ühelgi inimesel jääda abita. Madis näitab, et pinnaltpäästja töö ei ole ainult füüsiline pingutus – see on südameasi, kus iga päästetud elu annab põhjuse edasi minna. Kui otsid karjääri, kus iga päev võib tähendada kellegi elu päästmist, siis pinnaltpäästja tee võib olla just sinu jaoks.

See on töö, mida tehakse iga ilmaga– see on missioon, kus iga sekund võib otsustada elu ja surma vahel.

Kuidas jõudsid pinnaltpäästja ametini – mis sind selle töö juurde tõi?

Minu tee pinnaltpäästja ametini algas päästeametist. Olin seal töötades kuulnud lennusalga tööst ja see tundus mulle nii põnev, et tahtsin kindlasti võimaluse tekkides kandideerida. Kui lõpuks tuli töökuulutus, otsustasin proovida. Iga vooruga liikusin edasi ja ühel hetkel selgus, et olen sobiv. Ausalt öeldes ei osanud ma seda oodata.

Teadsin, et pinnaltpäästjal peab olema hea ujumisoskus ja et vesi on element, millega peab selles töös arvestama. Minu jaoks on veega sinapeal olemine alati olnud loomulik – see oli üks põhjus, miks tundsin, et see töö võiks mulle sobida.

Mis sind kõige rohkem motiveeris just päästetööd valima?

Mul on meeles nooruspõlvest hetked, kus nägin päästeameti autot väljakutsele sõitmas ja tundsin, et tahan ka ise sellises olukorras olla – aidata, olla kasulik. Läksin Põhja päästekeskusesse uurima, kuidas sinna tööle saaks, ja sealt algaski minu tee.

Enne lennusalka kandideerimist töötasin esmalt Lilleküla komandos, kust liikusin edasi oma sünnikohta, Saaremaale. Uus töökoht lennusalgas tähendas aga kogu perega mandrile tagasi kolimist. Lisaks olen olnud judotreener, mis õpetas mulle distsipliini ja andis oskused, kuidas inimesi juhendada ja motiveerida.

Millised oskused või iseloomujooned aitavad pinnaltpäästjal oma töös edukas olla?

Pinnaltpäästja peab olema avatud ja valmis mõtlema kastist välja. Me teeme meeskonnatööd, seega koostöövalmidus ja usaldusväärsus on hädavajalikud. Vastutustunne on samuti võtmetähtsusega – sa pead teadma, et sinu otsused mõjutavad otseselt teiste inimeste elu. Sportlik vorm on loomulikult oluline, aga sama tähtis on rahulik meel ja otsustuskindlus kriitilistes hetkedes.

Milline on teie töökorraldus/graafik?

Üks valvevahetus kestab 24 tundi, mille jooksul oleme pidevas 15 minutilises valmisolekus reageerima otsingu-ja päästesündmustele nii maal kui merel. Valvevahetused määratakse kuugraafiku alusel.

Kuidas näeb välja sinu tavapärane tööpäev pinnaltpäästjana?

Tulen tööle positiivselt meelestatuna, panen tööriided selga, kontrollin varustuse üle ja sean kõik valmis, et vajadusel kohe reageerida. Meie töö on väga mitmekesine – kord päästame inimesi veest või metsast, kord evakueerime laevalt, kord teeme seirelende piiril või meditsiinilisi transpordilende. On ka kustutamislende ja koostööd teiste üksustega.

Iga valve on erinev ning keskmiselt on meil ühe vahetuse jooksul üks treeninglend, kas päeval või pimedas, mille käigus me harjutame erinevaid vintsimisprotseduure maal, merel või laevade peal, et olla ettevalmistunud erinevateks olukordadeks. Kuid reaalsele sündmusele lennates ei tea kunagi, mis meid täpselt ees ootab.

Millised on kõige sagedasemad väljakutsed?

Praegusel ajal on suur rõhk olnud meditsiinilistel lendudel – transpordime intensiivravi vajavaid inimesi saartelt mandrile. Aastaajast sõltumata teeme otsingu- ja päästelende metsadest, merelt ja laevadelt. Oleme alati valmis reageerima erineva iseloomuga sündmustele.

Mis on olnud sinu kõige meeldejäävam päästeoperatsioon?

Üks kõige emotsionaalsem kogemus oli Ruhnu suundunud parvlaev Amalie päästeoperatsioon. Laev vajus kreeni ja 14 inimest olid uppumisohus. Ilm oli karm – tuul üle 15 m/s ja kõrge lainetus. Meeskonnale anti ülesanne evakueerimisega alustada. Vaba ruumi laevalt vintsimiseks oli väga vähe ning piloodid pidid kopterit laintes rulluva laeva suhtes kindlat asukohas hoidma.

Vintsioperaator juhendas kopterit vintisimise asukohta, jälgides samal ajal laeva liikumist ja lainete lähenemist ning seejärel sooritama pärast minu märguannet ohutu tõste koos kannatanuga kopterisse. Vintsisime tugevalt kreenis olevalt laevalt ära seitse inimest, mis oli tohutu pingutus kogu tiimilt. Seejärel toimetasime päästetud reisijad Ruhnu saarele ning ühe terviserikkega kannatanu Pärnu haiglasse.

Peale Tallinnas tankimist lendas uus meeskond sündmuskohale tagasi, kuid laeva kreen oli vähenenud ning puudus edasine vajadus ohtliku evakuatsiooni teostamiseks. Kogus see sündmus oli keeruline ja ohtlik, aga operatsioon õnnestus- kõik pääsesid eluga.

See tunne, kui saad kellelegi viimases hetkes abi pakkuda, jääb meelde kogu eluks.

Kuidas te meeskonnana koostööd teete, et kiirelt ja tõhusalt reageerida?

Iga valve algab „briifinguga“, iga lennu alguses ja lõppedes arutame samuti kõik asjad üksikasjalikult läbi. Meil on kokkulepe: kui kahtled, ütle alati välja. See võib päästa elu. Kontrollime varustust, kontrollime lennuilma ja mõtleme alati paar sammu ette. Meeskonnatöö on meie edu alus.

Kuidas tuled toime pingelistes ja emotsionaalselt rasketes olukordades?

Ma kinnitan endale, et kõik läheb hästi – see on minu töö ja ma olen selleks välja õppinud. Rahu säilitamine on võtmetähtsusega. Just seetõttu on enamus meie lendudest treeninglennud, kus me harjutame kõikvõimalikke stsenaariume, mis on olnud ja mis võiksid meid kunagi ees oodata. Aitab ka see, et minu meekonnaliikmed on ise väga rahulikud ja kogenud. Koos meeskonnaga analüüsime nii treeninglende kui ka reaalseid sündmusi enne ja pärast lendu. See aitab areneda ja edasi liikuda.

Mis on sinu jaoks selle töö juures kõige suurem rahuloluallikas?

See, et saan olla olemas seal, kus keegi teine enam ei saa. Minu väljaõpe ja kogemused võimaldavad pakkuda abi kõige kriitilisematel hetkedel. See teadmine annab mulle rahulolu ja jõudu edasi tegutseda.

Kas on hetki, kus tunned, et oled kellegi elu otseselt muutnud?

Ma ei mõtle nii. Pigem mõtlen, et olen saanud olla abiks keerulises olukorras ja tänu oma oskustele ja väljaõppele inimest aidata.

Mis on suurim väärarusaam pinnaltpäästjate töö kohta?

Arvatakse, et pinnaltpäästja peab olema meisterujuja ja rekordeid purustama. Tegelikult võiks tunda end vees koduselt – nagu kala vees ja merd austama. See on palju olulisem kui rekordid.

Kuidas suhtlevad inimesed sinuga pärast päästeoperatsioone?

Tagasiside on olnud, et olin otsekohene ja selgitasin täpselt, mida teha tohib ja mida mitte. Me ei tee olukordi keeruliseks – võtame vastutuse enda peale ja oleme kohal selleks, et aidata.

Millised on sinu tulevikuplaanid – kas näed end pikalt selles ametis?

Olen lennusalga pinnaltpäästjana töötanud pea viis aastat. See töö on proovile panev, silmaringi avardav ja pakub pidevalt uusi teadmisi. See on töö, mis mulle tõeliselt meeldib – see on päriselt tõelise tundega töö!

Mida ütleksid inimesele, kes kaalub pinnaltpäästja karjääri?

Tasub kindlasti proovida – hiljem ei saa öelda, mis oleks olnud, kui… See töö on äge, pakub võimalust lennata, arendada end ja olla osa suurepärasest meeskonnast. Kui oled avatud, füüsiliselt aktiivne ja meeskonnamängija, siis see töö võib sulle sobida.

Millist inimest oma meeskonda ootaksid?

Meie tiim on professionaalne, lõbus, äge ja abivalmis. Nad on edasiviiv jõud, kes teevad töökeskkonna mõnusaks ja nauditavaks. Uus töötaja võiks olla avatud, suutma mõelda kastist välja ning tal võiks olla võimekus jääda keerulistel ja aegkriitilistel hetkedel rahulikuks. Kuna protseduure on meil palju, peaks ta olema järjepidev ja distsiplineeritud. Selliseid inimesi ootamegi.

Mida ütlevad sinu lapsed sinu töö kohta?

Kui mu vanemalt tütrelt kunagi küsiti, mis tööd issi teeb, vastas ta lihtsalt: issi käib tööl ja teeb tööd. Nüüd ta teab, et issi on see mees, kes lendab helikopteriga ja ripub trossi otsas. Minu neljane poeg näitab lasteaiaõues kopterit või lennukit nähes näpuga ja ütleb: vaadake, minu issi lendab seal. Seda teeb ta isegi siis, kui olen talle ise lasteaeda järgi tulnud ja seisan ta kõrval.  See on armas ja paneb mind mõistma, kui eriline minu töö tegelikult on.

Politsei- ja Piirivalveameti lennusalk otsib oma meeskonda kopterite eskadrilli pinnaltpäästjat. Sul on võimalus kandideerida kuni 6. jaanuarini: https://siseturvalisus.ee/toopakkumised/556-lennusalga%20kopterite%20eskadrilli%20pinnaltp%C3%A4%C3%A4stja

Sarnased artiklid